Sunday, August 23, 2009

"KELUAR DARI KEPOMPONG"

Aku selalu terfikir mengapa kini pada malam hari raya orang tak bertakbir sepanjang malam, mengapa menjelang ramadhan barulah masjid surau penuh utk seketika, mengapa ujud bazar ramadhan, mengapa budjet melebihi bulan-bulan biasa, mengapa orang tak bersembahyang raya di padang lapang, mengapa 10 malam yg terakhir bilangan jemaah makin kurang?

Aku juga tertanya-tanya mengapa orang sibuk memasang lampu panjut, lampu warna-warni menghiasi keliling rumah, berbelanja besar ganti langsir baru, perabot baru, masa inilah juga baru nak ziarah kubur?

Mengapa dulu solat tarawikh rakaatnya 36 kemudian menurun 20 dan kini cuma 8.Aku juga tertanya tentang kisah "malam tujuh likur"?

Mengapa pula sambutan E'dulfitri lebih meriah dari E'dul Adha yg hari takbirnya lebih lama?

Mengapa kampung2 tua dulu raya E'dulfitrinya cuma sehari kemudian satu kampung berpuasa enam, tetapi mengapa pula kini dah ada hari raya ke 2 , hari raya ke 3 hingga hari raya ke 30?

Juga aku sering membayangkan bagaimanakah sebenarnya Rasulullah dan para sahabat menyambut ramadhan dan syawal?, .....agar kerja buat kita mengikut sunnah Rasulullah saw.

......dan kini aku juga tertanya-tanya??? klik:

1. Ramadhan

2. Syawal

Gambar di bawah sekadar hiasan "bagaimana kupu-kupu yang berusaha keluar dari kepompong".

Berusaha keluar dari kepompong

keluar dari kulit kepompong

Meluruskan sayap

...marilah kita belajar sesuatu dari kegigihan makhluk Allah ini...

"BETULKAN YANG BIASA DAN BIASAKAN YANG BETUL"

Seja o primeiro a comentar

Post a Comment

  ©Template Blogger Green by Dicas Blogger.

TOPO