Tuesday, February 16, 2010

PEMBELAJARAN PENGUASAAN ( MASTERY LEARNING)

Saya sedang dalam proses menyediakan proposal kajian tentang Pembelajaran Masteri.  Pembelajaran mastery boleh diertikan sebagai kepandaian atau menguasai sesuatu kemahiran dengan cekap dan lengkap.  Pendekatan ini penting untuk memastikan pelajar dapat mengusai apa yang diajar adalah berkesan dan mencapai objektif.  Idea ini dicadangkan oleh B.S Bloom (penghujung 1960 an) dan idea asal oleh John Bisell Caroll....sumber dari buku buku yang saya rujuk.

Ringkas kata, murid yang gagal menguasai objektif p&p akan melalui proses pemulihan (ajar sampai dapat) sebelum masuk ke unit yang berikutnya.

Ini pula gambar solat berjemaah di sekolah anakku.  Mereka ini ada target hafalan yang perlu dilepasi.  Seawal jam 5 pagi mereka telah mula membuat pra-saba'k (hafalan baru) dan muraja'ah (ulangkaji hafan lama)... rupanya kaedah mastery  telah pun lama dulu diamalkan oleh guru-guru kita yang terdahulu.
 
 Sebagai peneguhan , setelah berjaya dalam tasmik (ujian hafalan), mereka pelajar tahfiz ini dikehendaki pula menulis ayat-ayat tersebut  bagi setiap surah. Bayangkan betapa berharganya  kitab suci  Al Quran 30 juzuk tulisan tangan sendiri akan menjadi milik setiap pelajar yang telah berjaya menghafalnya. 
Dalam proses meneruskan pembelajaran untuk unit yang berikutnya pelajar juga diuji secara "tebuk" ( ayat yang dipilih secara rawak) bagi menilai  tahap penguasaan p&p.  Jika gagal mereka perlu mengulangi proses p&p tersebut walaupun berkali-kali.
 
.....moga Allah mempermudahkan perjuangan puteraku ini, moga kau dirahmati Allah, moga anakanda menjadi imam ikutan bagi golongan yang bertakwa, moga menjadi ulama pewaris nabi. Dari kejauhan ini ayah hanya mampu memberi sokongan dan doa atas minatmu itu.

Seja o primeiro a comentar

Post a Comment

  ©Template Blogger Green by Dicas Blogger.

TOPO