Thursday, June 10, 2010

CARA CARA KAWALAN BENA

Ada beberapa persoalan yang sering diperkatakan oleh petani di kedai kopi tentang cara-cara kawalan ini, antara yang sempat saya ingati:
1. Unsur N sangat penting untuk hasil yang tinggi ( 170 kg N ) untuk hasil 10 tan . Urea cuma 46%N. Tanah yang memang masam menambah kurangnya kecekapan menyerap N oleh padi.
2.  Penanaman serentak : rata-rata petani terlalu bergantung kepada "nangau" kuasa dominan yang mengatur gerak kerja dan pergerakan traktor/jentera tani. Kerja menanam/menabur memakan masa lebih 2 minggu.
3.  Air sawah : Masih ramai yang merungut dan mengatakan masalah yang sukar untuk diselesaikan. Ada banyak sawah/sebahagian dari petak sawah yang masih bermasalah dengan air. Kesefahaman pengurusan air antara petani perlu dicapai
4. Kekalkan paras air hingga 2 minggu sebelum menuai : Tanah Sg Manik Labu Kubong kebanyakannya lembik- masalah jentera menuai akan terbenam bila musim hujan.
5. MSJ : petani kurang kesedaran kawalan biologi yang lambat berkesan.  Sekadar mengenali beberapa jenis serangga tetapi kurang pengetahuan tentang kawalan serangga melalui hidupan seni ( bakteria, virus dll) 
6.  Kawalan kimia selepas 40 hari : Serangan ulat  ratus, ulat batang dan ulat gulung daun telah bermula pada hari ke 10 HLT.  Kebanyakan racun kimia untuk ulat ini akan membunuh MSJ (pepatung, labah-labah dll).
7. Racun yang disyorkan : Racun "yang tidak disyorkan" walaupun berbahaya kepada kesihatan tetapi menarik minat kerana harga yang rendah.  Ada ramai petani yang menggunakan lebih 6 jenis racun kimia untuk setiap semburan.

Hampir tiada petani yang memperkatakan kaedah bioteknologi / EM ..............??????????

Apapun saya berminat dengan beberapa cara tersebut:
1.  Hanya menabur baja urea pada kuantiti paling sedikit : gunakan kapur utk meningkatkan kecekapan.
     Padi yang kurus dan tidak padat biasanya tidak menarik perhatian bena.
2. Kekalkan paras air sawah. Tahan air hujan dan kurangkan kebocoran batas sawah
3. Tebas dan bakar jerami padi pada kadar segera selepas menuai

  ©Template Blogger Green by Dicas Blogger.

TOPO