Monday, June 7, 2010

PADI 65 HLT (HARI LEPAS TABUR )- SEMBURAN BASAH, SEMBURAN BERKABUS

Kira-kira dua minggu lagi padi ini akan mula "mengurai".  Selepas tepoh itu kami perlu berhati-hati dalam penggunaan bahan kimia, tersalah pilih akan menjejaskan hasil.
Hasrat kami bagi memastikan daun padi ini tumbuh tegak ternyata berhasil.  Daun yang tegak memudahkan kawalan serangga disamping penerimaan cahaya yang lebih berkesan bagi setiap helai daun.  
 
Bagi memastikan daun ini kekal tegak kami mengurangkan penggunaan baja urea, sebaliknnya menggunakan kapur cecair untuk menambah kecekapan penyerapan nutrien oleh akar padi.  Kesannya daun akan sedikit kekuningan, namun itu tidak menjadi masalah kerana matlamat kita ialah buah padi, daun yang terlalu hijau lagi lebat hanya akan mengundang masalah perosak dan penyakit.
Cuma di beberapa bahagian sawah ini kami masih bergelut dengan masalah air, kawasan yang kering ini kini telah menjadi "tumpuan bena" yang bersarang "di bawah" rimbunan pokok padi.
Amalan meracun yang salah tidak akan dapat menyelesaikan masalah bena:
1.  Sukatan mestilah tepat.
2. Keadah meracun juga kena tepat ke sasaran, semburan hanya secara berkabus pada bahagian atas pucuk daun padi tidak akan menyelesaikan masalah bena.

Bagi menyelesaikan masalah bena antara racun yang kami gunakan ialah:
1. Confidor. RM 180/500ml
2. Sarzorin. RM 60/1 lt
3. Actra.
4. Malathion. RM 60/4 lt
5.Lanmertin. RM 70 / 500ml
nota; penggunaan racun tersebut adalah secara berselang seli.
 
Setiap kali kawalan kimia kami akan mencampurkan racun di atas dengan racun berjenama Match atau Alosa bagi mengawal ulat dan penetasan telur serangga.

1 Comentário:

Unknown said...

Nak tau sukatan kapur cecair tu byak mana ikut sukatan per relong atau per pam... bole x kalau campor racun, foliar atau vitamin

Post a Comment

  ©Template Blogger Green by Dicas Blogger.

TOPO