Wednesday, August 5, 2009

OH STEVIA.......yang manis

Dulu masa muda-muda saya tinggal di KK9 UPM. Sebelah kolej kami ada laman muzium herba ubatan. Saya punya beberapa kawan baik yg bekerja secara kontrak di unit itu, jadi muzium tu merangkap tempat lepak kami juga .

Di sana juga ada sejenis tanaman yg sangat menarik perhatian saya, sejenis tumbuhan herba yg daunnya manis seperti gula, suatu hari unit itu telah terbakar & banyak spesis tanaman berharga kesayangan mereka yg musnah.

.....lama saya mencari tanaman herba itu utk dibuat koleksi kerana keunikannya. Hingga akhirnya saya dah terlupa pulak nama tanaman tersebut. Ke mana-mana nurseri yg saya singgah saya akan bertanyakan herba tersebut dgn hanya mampu menceritakan ciri-cirinya... selama hampir 20 tahun.

......... dan akhirnya kini dgn bantuan KULAAN aku berjaya menanam tumbuhan tersebut di edible garden kami.....BEST NYAAAA.

1. Gambar di atas stevia yg di tanam di edible garden kami. Daunnya sangat manis seperti gula.




2. Ini pula stevia gambar dari blog Dr Abd Wahab.


Steviol is the basic building block of stevia's sweet glycosides: Stevioside and rebaudioside A are constructed by replacing the bottom hydrogen atom with glucose and the top hydrogen atom with two or three linked glucose groups, respectively

3 Comentários:

PakLong MoZaid said...

"Kami membekal anak benih stevia secara Contract Farming. Berminat; hubungi : +6012-6425106"

PakLong MoZaid said...

www.stevia-gec.blogspot.com

sync said...

Best place to order fake drivers license online.
Where to buy australia counterfeit online?




























best juul pods online.

Post a Comment

  ©Template Blogger Green by Dicas Blogger.

TOPO