Friday, August 21, 2009

Ramadhan

Lonely Tree Series #3 (Cokin P122) by Sir Mart Outdoorgraphy™.
Seperti penanam padi, mereka akan membuang segala rumpai,membersih sawah mereka sebelum bercucuk tanam..begitulah perumpamaan membersihkan hati, seketul daging yg jika baik, maka baiklah seseorang insan itu.

Orang yang hitam hatinya bila masuk bulan Ramadhan, tak ada faedah. Jadi, baik kita sama-sama bersihkan batin kita untuk menyambut bulan yang mulia, Ramadhan yang diberkati.

Bila seorang anak Adam berbuat dosa, dititikkan satu titik hitam pada hatinya. Begitulah juga halnya pada pembuat amalan baik, satu titik putih akan tumbuh pada hatinya. Sehinggalah akan jadi dua jenis hati, hati hitam legam dan hati putih suci yang menerima kebaikan dan menapis keburukan yang masuk ke dalamnya. Hakikatnya iman boleh bertambah juga boleh berkurang.

Rukun taubat ada tiga. Meninggalkan kesalahan yang dilakukan, menyesal dengan apa yang telah dibuat, berazam untuk tidak mengulanginya.

Para ulamak rah.alaihim telah menambah rukun taubat yang keempat iaitu jikalau dosa kita sesama manusia maka hendaklah dipulangkan hak mereka yang kita ambil dan pohonlah secubit kemaafan.

........sekadar renungan menyambut Ramadhan al Mubarak, yg permulaannya rahmat, pertengahannya keampunan dan dipenghujungnya dijauhkan dari api neraka..

Walahhuaklam

Seja o primeiro a comentar

Post a Comment

  ©Template Blogger Green by Dicas Blogger.

TOPO