Friday, March 6, 2009

MENCIPTA PASARAN BULUH MADU

1. Bila kami tanam BULUH MADU macam macam orang kata. Ada yg kata akan jadi hutan buluh, yg lain pula kata bakal jadi sarang ular dll.

2. Hakikatnya rebung buluh mempunyai permintaan yg tinggi. Boleh pulak diproses jadi jeruk. Bila dibuat kari daging & rebung, masak lemak cili api rebung& daging atau ikan, memang sedap kalau tak caya cuba tanya orang utara.Jadi tradisi masyarakat Kedah dan Perlis bila kenduri tentunya ada menu berasaskan REBUNG buluh.

3. Kami mengambil langkah berani MENCIPTA pasaran bagi rebung buluh di daerah yg baru. Membudayakan masakan ini.

4. Apa pulak susahnya mencipta pasaran. kami ada kekuatan kerana Emak saya pakar dlm buat jeruk rebung, Isteri saya pula pakar dlm buat kari, cikgu lain yg ada pakar dlm membiak keratan Buluh madu utk dijual anaknya. Rosnizam kami pulak pakar dlm kaedah awetan makanan cara moden dan saya pulak memang ada pengalaman pernah berniaga koperasi sekolah dgn jumlah jualan selama ini jika dihitungkan dah jutaan ringgit. Bukan cakap besar atau kosong, sekali saya bawa sajian ni di pasar siap dgn kain rentang & yg jual pelajar teknik pertanian pasti ada "good will".

5. Gambar di bawah adalah BULUH MADU kami yg dah berusia 1 bulan. Kami ada 100 pokok buluh tumpat seperti di bawah yg diimport khas dari siam.

































Sekali henjut sahaja turun ramai ramai kebun pisang bertukar jadi BULUH MADU

7 Comentários:

Idham Fitri Adi said...

Selamat Sejahtera.

Saya ada beberapa soalan tentang buluh madu.

1. Tanah jenis apa yang sesuai utk penanaman buluh madu?
2. Bagaimana cara untuk mendapatkan benih buluh madu?
3.berapa lama tempoh matang
4.keluasan yang sesuai untuk tanaman ini
5.macammana penjagaan nya
6 musuhnya apa

Abang One said...

saya dah mula berminat nak beli benih buluh madu ni..

di mana ladang tuan ni... nak gi tengok dan belajar.

saya ada 3.5 ekar di gemencheh, n sembilan sedia untuk di tanam. asal nak tanam kelapa sawit.

di n9 ok tak pasaran ke buluh madu ni?
berapa jarak yg sesuai, ada kata 10' x 10', ada kata 15' x 15'... apa jarak yg komersial?

berapa harga sepolibeg buluh madu?

no handfons saya 019-3766100 ridzuan

Unknown said...

Asslmkm..

Saya Hisham dari klang. Sy mengusahakan ladang rebung madu dan mempunyai lebih 100 rumpun pokok buloh. masalah sy adalah kalau nak dapat 10 kilo memerlukan 3 minggu untuk dikumpulkan. setiap rumpun mempunyai purata 6-7 btg. jadi mintak jasa pihak tuan untuk membantu menyelesaikan maslah sy ni.. hisham - 0172421957 sekian

Zulkifli said...

saya ada tanam buluh madu juga tak lah banyak dalam 20 rumpun tapi kalau hasilnya memang banyak saya guna baja yang saya proses sendiri kalau ada siapa nak guna baja saya boleh hubungi saya 0195606509 baja kompos

Zulkifli said...

baja kompos 1kg RM 2.00
kalau banyak kita kira harga lain

illa said...

en zul
sye nk cuba tnam sayur2an tp sya tgk byk semut merah atau (semut gatai) ckp org kedah. camna sya nk wat sbb byk pokok buah yg saya tnam jadi bantut lmbat besar....da 3 thn pokok buah2 yg dtanam tpi blum ada apa2 hasil lg, cntoh pokok mangga. Mntak bantu

Unknown said...

Assalamulaikum . . Saya tinggal di bagan serai perak . . Saya berminat untuk mengusahakan tanaman rebung madu ini.. di mana boleh saya dptkan anak benih ni

Post a Comment

Blog Archive

  ©Template Blogger Green by Dicas Blogger.

TOPO