Saturday, June 27, 2009

SAYA TENGAH RENUNGKAN AYAT INI DARI SUDUT ILMU TANI

  1. Firman Allah swt dalam Surah Al Baqarah: Juzu’ 2 Ayat 261
“ Perumpamaan (nafkah yang dikeluarkan) orang yang menafkahkan hartanya dijalan Allah adalah serupa dengan sebutir benih yang menumbuhkan tujuh tangkai, pada tiap-tiap tangkai ada seratus biji. Allah melipat gandakan (ganjaran) bagi sesiapa yang DIA kehendaki. Dan Allah Maha Luas (kurnianya) lagi Maha Mengetahui.

......... dah berkali kali saya lihat ayat ini utk hari ini sahaja, dah beberapa buku ilmu tani saya buka.... makin banyak saya mencari makin seronok, ada banyak benda yg saya akan tanya pada Ustaz... kalaulah saya mahir dalam NAHU arab tentunya tugas ini akan lebih mudah.


3 Comentários:

Pengasas said...

Salam APU,
"...sebutir benih yang menumbuhkan tujuh butir, pada tiap-tiap butir ada seratus biji".

Sebenarnya: tujuh tangkai atau dahan. Bukan "tujuh butir". Harap maaf!

Pengasas said...

Salam APU,
"...pada tiap-tiap butir ada.." Sebenarnya: "pada setiap tangkai atau dahan ada...". Bukan "butir". Haraf maaf!

ZAID SAHLAN said...

T kasih atas pembetulan...sebenarnya "tujuh"/atau sebenarnya mungkin "banyak" itu juga telah menimbulkan pelbagai persoalan kpd saya.

Post a Comment

Blog Archive

  ©Template Blogger Green by Dicas Blogger.

TOPO