Sunday, April 4, 2010

AIR SAWAH - PENGAIRAN

Beberapa hari kami kami masih begelut dengan masalah air, bagi petani sepenuh masa tidak hairanlah mengapa mereka sanggup melakukan apa sahaja bagi memastikan bekalan air di sawahnya memperolehi air yang cukup, kerana sawah adalah hidup mati mereka, sawah sumber mata pencarian mereka, sawah adalah nyawa mereka... mungkin ada yang  telalu beremosi hingga terlupa hakikat hidup mati dan rezeki sebenarnya adalah ketentuan Allah.
Awal pagi 3 April hampir dua jam kami berhempas pulas membersihkan punca saliran masuk air ini.  Apa pun kena siapkan kerja ini  kerana tengahari ini kami kena segera bertolak  ke pantai timur, si abang berbaju hijau di hujung sana perlu melapor diri di asrama sebelum maghrib. Lagipun pam air di bawah kawal selia JPS yang membekalkan air ke tali air ini hanya berfungsi pada siang hari sahaja.
Hari ini  4 April selepas balik dari perjalanan yang jauh hilang rasa letih bila melihat  sawah kami  ini nampaknya hampir 80% telah dipenuhi air... nampaknya usaha kami semalam telah membuahkan hasil.
 Namun masih banyak yang perlu kami lakukan, agar sawah kami nanti (seperti gambar di atas ) menakung air sejenih "cermin" agar benih padi yang ditabur memperolehi cahaya yang cukup untuk proses fotosintesis.

Seja o primeiro a comentar

Post a Comment

  ©Template Blogger Green by Dicas Blogger.

TOPO